Claut

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Icono de esbozo
Icono de esbozo
Cheste vôs al è un aboç, che al è stât juste scomençât e al conten dome pocjis informazions.
Se tu puedis, zonte alc cumò e judinus a fâle deventâ simpri miôr seguint lis convenzions de Vichipedie. Par vê une liste complete des vôs in cheste condizion, cjale la rispetive categorie. Graciis di cûr!


Claut
Non uficiâl par talianClaut
ProvinciePordenon
Altitudin613 m s.n.m
Superficie166 km²
Popolazion1.180 ab.
Densitât7 ab/km²
Comuns confinantsBarcis, Chies d'Alpago (BL), Cimolais, Nert e Cjas, For Disore (UD), For Disot (UD), Frisanc, Pieve d'Alpago (BL), Tramonç Disore
CAP33080
Prefìs telefonic0427
PatronSant Zorç

Claut al è un comun di 1.180 abitants e al fâs part de provincie di Pordenon. Al si cjate inte Alte Val Celine. A Claut si cjacare il Clautan, che al è un lengaç miscliçât jenfri il furlan e il ladin. Il vocabolari Clautan-Talian al è disponibil in dutis lis bibliotechis da la Val Celina.

Par agnorums da Claut e da dute la Val Celina a son partîs ator pal mont. Ma i Clautans e chei di Celino son famôs par jessi deventâts mestris gjelatârs in Gjermanie. Podopo, famosis a jerin lis feminis di Claut e da la Val Celina, che par secui a àn zirât il mont a pîy cul cos e il caret, par vendi sedons, riscjei e altris robis fatis in len. Li "sedonêris", a partivin a pît e stavin vie di cjase par mês. Si conte che tantis di lôr a son rivadis fintremai a Rome, o ancje tal forest, in France, par esempli.

Tal di di vuê gran part dai clautans a va a vore a Manià, cualchidun tal belunàt e altris in val. Il museu da la Cjasa Clautana, al è un dai plui organizâts etnomuseos da lis Alps e si cjate in tal paîs di Claut. Claut al è famôs par lis ativitâts di mont e alpinistichis che ca si podin fâ: rimpinâ su crets e glaç, cjaminâ par trois salvadis, sbrissâ tal glaç di un modernissim palaç dal glaç apene inviât, cori cun la bici da mont par la lungje Val Settimana e vie indenant. Il parc da lis Dolomitis Furlanis al à metût a puest dutis lis vecjis caseris da li malghis clautanis che al di di vuê a son dopradis dai turiscj di mont. A Claut, in zona Lesis, dongja casera Casavento, si podin viodi lis olmis dal dinosaur, cjatadis da un rûc dongje la malghe. Ator pa li monts si viodin dispès nemâi di ogni sorte: stambecs, cjamoçs, cjavriûi, marmotis, acuilis, sghirats e vie indenant.

Un dai aspiets pi interessants di Claut e da la Alta Val Celina al è però chel dai lengaçs. Chi, come a Cimolais (Thimolei) e a Nert (Erto) no si cjacare par furlan ma lengaçs ca misclicin furlan, ladin e peraulis dal puest; chest fat al è ancjemò pôc scognossût e no je nissune forme di studi ni di protezion par chestis varietâts.