Bisiacarie

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Comuns da la Bisiacarie te provincie di Gurize

La Bisiacarie (Bisiacaria par bisiac) al è chel teritori ta la provincie di Gurize che al si cjate tra i flums Lusinç a bonât, il Cjars a nort e lis fôs dal Timau a jevât. Al comprint i comuns di Foian Redipuie (Foian Ridipuia), Monfalcon (Mofalcon), Roncjis di Monfalcon (Ronchi), San Canzian (Sacanzian), San Pieri dal Tiritori (San Piero), Staranzan e Turiac.

Il comun di Segrât (se ben di cualchidun considerât part dae stesse par cuistion linguistichis) in realtât no i fâs part: la Bisiacarie à difat cuistât lis sôs carateristichis linguistichis sot dal domini da Republiche di Vignesie e Segrât no i fasè part. Il secolâr cunfin fra la Serenissima e l'Arciducât d'Austrie al coreve dulà cjatisi il monument miliâr austrovenit (1753) logât sul cei de strade SR305 e che ancjemò cumò al segne il cunfin fra i comuns di Segrât e Foian. Segrât à difat mantignût par plui secui une conformazion linguistiche similâr ai dongje comuns furlanofons da diestre Lusinç. A conferme di chest l'è interessant di ricuardâ che fin a cualchi deceni fa, fra i stès vielis abitants da Bisiacarie si doprave la peraule "cunfìn" par definì il monument in cuistion, considerant ce c'al vignive daspò no part dal "teritorio bisiac".

Ta la Bisiacarie si fevele il bisiac, un dialet autocton (e ricognossût da lis istituzions) da lenghe venite cun tune buine part dai vocabui di origjin furlane e in minime part slovene.

La Bisiacarie, ancje se no furlanofone, e fâs part dae regjon storiche-gjeografiche dal Friûl.

Storie[cambie | modifiche il codiç]

Ragguaglio Geografico Storico del Territorio di Monfalcone nel Friuli (1741)

L'atuâl teritori clamât Bisiacarie à condividût la stesse storie dal restant Friûl. Fo part dal Ducât dal Friûl langobart (568-776 d.C.), po da Marche dal Friûl franche (776-1077 d.C.) e ae fin dal Patriarcjât di Aquilee (1077-1420). Tal 1420, il Ducât d'Austrie di une bande e la Republiche di Vignesie di chê altre, concuistarin e si dividerin il Patriarcjât e la Bisiacarie deventà part tal domini di tiere vinizian clamât Patria del Friuli, chest stât di cjossis al durarà fin tal 1797. Ta chest periodi nassè il concet di Bisiacarìe e il relatîf dialet.

Daspò da la colade da Serenissima e des vueris napoleonichis, tal 1815 la Bisiacarie passà sot dal Imperi Austriac dulà che restarà fin a la fin da prime vuere mondiâl, fasint part da Contee di Gurize e Gardiscje. Daspò da concuiste taliane tal 1918 fasè part da la provincie di Triest ma po da seconde vuere mondiâl passà a chê di Gurize.

Lenghis e dialets[cambie | modifiche il codiç]

Ta Bisiacarie si fevele il dialet venit bisiàc. Chest lengaç a je une sorte di "lenghe creole" nassude da la fusion fra furlan e venit.

Fin tal XVI secul l'atuâl Bisiacarie ere furlanofone como la restant planure furlane a diestre dal Lusinç, daspò dal XVI secul daûr di vueris, invasions (Turcs) e seguitivis cjaristiis la popolazion dal teritori di Monfalcon fo decimade. Il guvier vinizian alore par ripopolâ la zone menà int dal atuâl Venit (massime da la zone dal Plâf e di Vicenze): la lenghe dai gnûf vignûts si miscliçà cul sostrât furlan, dant vite a chel che vuê si clame bisiàc.

In dì di vuê il bisiàc al è unevore menaçât e al è scuasit dal dut sparît da lenghe fevelade, sostituît dal dialet triestin che dai prins ains XX secul à cjapât pît ta Bisiacarie e in altris bandis da provincie di Gurize.

Origjin dal non[cambie | modifiche il codiç]

Al è confermât di diviers studiôs che il toponim al vignedi dal sloven bezjàk, ven a stâi sfolât, dispatriât, ma ancje gnûf rivât (a conferme dal ripopolament ai timps di Vignesie); une liede inventade tal XX secul (e che à vût subit tant fortune) invezit 'e dîs che vignedi dal latin bis aquae, cul sens dî tal mieç des aghis (ven a staj il Lusinç e il Timàu) ma par latin no an sens chestis dôs peraulis dongje, fra lis aghis si disarès difat binae aquae.

Economie[cambie | modifiche il codiç]

Par secui la Bisiacarie l'è stât un teritori dal dut agricul e c'al sufrive dispès di cjaristiis viodude la pocje produtivitât dai terens da zone, cul inizi dal XX secul la situazion gambià dal dut cun la nassite dai cantîrs navâi a Monfalcon, fondâts da la famee marinare Cosulich origjinaris da isule di Lussin, ancjemò cumò in vore e specializâts ta costruzion di grandis nâfs.