Antonio Andreuzzi

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.


Icono de esbozo
Icono de esbozo
Cheste vôs al è un aboç, che al è stât juste scomençât e al conten dome pocjis informazions.
Se tu puedis, zonte alc cumò e judinus a fâle deventâ simpri miôr seguint lis convenzions de Vichipedie. Par vê une liste complete des vôs in cheste condizion, cjale la rispetive categorie. Graciis di cûr!

Antonio Andreuzzi (Navarons, 10 di Dicembar 1804 - Sant Denêl, 1874) al è stât un patriot talian. Al jere un om istruît, e al faseve il miedi di profession; al scombatè tal 1848 a For disot cun Pier Fortunato Calvi, patriot venit (a lui al è dedicât il rifugjo di Sapade), e tal 1864 al fo il cjâf di un riviel cuintri i austriacs, scjafoiât però tal sanc.

Ai14 di març dal 1863 al ven mandât a Vilegnove di San Denêl, par ordin di Mazzini e Garibaldi, il dispatriât Cesare Pogni par cjatâ il miedi Antonio Andreuzzi. Il Pogni al veve la incjarie di ilustrâ il program di azion di mazzini par fai inmaneâ in Friûl un comitât dal Partît d’Azion.

Tor la fin dal mês Andreuzzi al cjapà une letare di sburts dal stes Mazzini. Ai 20 di otubar dal 1863, in cjase Perosa al metè lis fondis il comitât d’azion furlan che al jere presiedût di lui stes. Fasevin part dal comitât: Francesco Rizzani, Giovanni Battista Cella (za dai Mîl), Valentino della Giusta, Valentino Asquini, Osvaldo Perosa, Pietro Beltrame, Gaetano Biasutti e Giovanni Battista Rinaldi.

Cence masse sigurecis e cence che vedin propite dâde une adesion sigure, Andreuzzi al decît di scomenzâ la insurezion e inte matine dal 16 otubar al fasè partî la bande di Navarons viers Spilimberc e Manià. La bande fo obleade a ritirâsi. Par gjavâi pression, di San Denêl e ven mandade une altre bande di conzurâts che, ancje se fasè cualchi azion, par mostrâ di jessi bogns, a Vençon e Mueç par stiçâ la int a insorzi, si sfantâ a Dieç. Lis altris bandis che varessin vût di movisi des Vals dal Nadison, la bande di Conean e chê di Vicenze nancje no si moverin dal principi.

La figure di Antonio Andreuzzi, che di pôc il Stefan Delureanu di Bucarest lu à piturât come “un dai plui grancj protagoniscj dal Risorgiment european”, e je stade riscuvierte midiant publicazions locâls e studiis, no ultime te cunvigne che je stadetal 2005 a San Denêl propite sui mots furlans dal 1864.


Daspò vê passât doi agn come esul, Andreuzzi al partecipà ae Tierce vuere di Indipendence in cualitât di cjapitani miedi, daûr di Garibaldi. Al pasà i ultims agns de so vite esercitant la so profession di miedi.

Te cjase dal patriot (Cjase Andreuzzi par l'apont), in chel di Navarons al si cjate un museu storic.