Abur

De Vichipedie, la enciclopedie libare dute in marilenghe.
Figure:Permiq19.gif
Lis letaris dal alfabet Stiefin da Perm, cui lôr nons e lis lôr pronunciis

L'Abur, o ben Anbur (in lenghe komi анбур), al è un antîc alfabet, doprât inte Ete di mieç inte regjon di Perm, in Russie, par scrivi la lenghe komi. Al è ancje clamât vieri alfabet permian.

Storie[cambie | modifiche il codiç]

Cheste forme di scriture e fo inventade intal an 1372 dal missionari rus Stepan Khrap clamât il Sant, o ben Stiefin da Perm (in rus, Степан Храп, св. Стефан Пермский). Il non Abur, al è il non des dôs primis letaris, An e Bur (tant che il non dal nestri alfabet, dal grêc alpha e beta). L'alfabet al à parintât cun chel cirilic e cun chel grêc, ma ancje cui segns tribâi dal popul Komi, che a sameavin aes runis o a marcjis di propietât, pal fat che dispès a no erin scrits o piturâts cul ingjustri, ma intaiâts cul curtis.

Document in lenghe komi, scrit cul abur

Cheste scriture e fo doprade fintremai al secul XVII, e di in chê volte al fo displaçât dal alfabet cirilic, doprât fin tal didivuê ancje pe lenghe komi. L'abur, dut câs, al è stât doprât in passât ancje tant che codis segret par scrivi te lenghe russe.

Il 26 di avrîl, cuant che la Glesie ortodosse di Russie a i fâs fieste a san Stiefin da Perm, al è ancje il dì dal vieri alfabet permian.

Impuartance storiche[cambie | modifiche il codiç]

Lis iscrizions cul abur a si puedin contâ entri lis plui vecjis testemoneancis des lenghis ugro-finichis. Dome un lengaç di cheste famee, l'ongjarês, al è documentât prime.


Leams[cambie | modifiche il codiç]